Niet lang geleden slaagde ik bij U-Consultancy de basis- en vervolgopleiding voor Medische Schoonheidsspecialiste Dermatologie. Ik wilde deze opleiding graag volgen omdat ik in de Wellness Praktijk veel gasten zie, die verschillende huidproblemen hebben en ik deze vroegtijdig wil kunnen herkennen. Doorverwijzen naar een medisch specialist, huisarts of dermatoloog kan levens redden. Pigmentafwijkingen is één van de meest geziene aandoeningen in mijn praktijk. De meeste pigmentafwijkingen en daarmee voorstadia van bijvoorbeeld huidkanker komen, in meer of mindere mate, door langdurig blootstelling aan de zon. Niet alleen de lichte huid, ook de donkere huid heeft last van pigmentafwijkingen en moet daarom goed beschermd worden met anti-zonnebrand producten. Echter, we denken altijd dat een hogere SFP betere bescherming biedt dan een lagere. Hoe zit dat?

Zonbeschermingsfactor (SPF)

De bescher­ming tegen de zon wordt uit­gedrukt in de zoge­naamde bescher­mings­fac­tor of sun protection factor (SP­F). Simpel uitgelegd betekent een beschermingsfactor van bijvoor­beeld 20, dat iemand bij ge­bruikt van het be­treffende product 20 X zo lang in de zon kan blijven zonder te verbran­den als zonder het gebruik van dit product. De duur van de werkelijke bescherming is afhankelijk van het huidtype, de zonkracht en hoe goed het middel op de huid is aangebracht

De SPF-waarde van een zonnebrandmiddel geeft aan hoe goed je huid wordt beschermd tegen UVB stralen. Uit studies is gebleken dat de mate van UVB-bescherming niet veel hoger wordt naarmate de SPF-waarde stijgt (zie hieronder)

  • SPF 15 blokkeert 93.3% van de UVB stralen en laat 6.7% door
  • SPF 30 blokkeert 96.7% van de UVB stralen en laat 3.3% door
  • SPF 50(+) blokkeert 98% van de UVB stralen en laat 2.0% door

In theorie verschilt de beschermingsgraad van SPF 30 dus niet veel van die van SPF 50, mits aan de bekende smeervoorschriften wordt voldaan. In de praktijk smeren mensen helaas niet altijd volgens de regels en wordt de theoretische beschermingsgraad van respectievelijk 96.7% en 98% niet gehaald. Je kunt dus een SPF 30 gebruiken ipv een SPF 50 maar houd je je dan wel goed aan de volgende smeervoorschriften:

  1. Breng het middel zo’n 30 minuten aan voordat je de zon ingaat
  2. Breng het middel ruim en egaal aan op de huid
  3. Smeer om de 2 uur je huid nogmaals in

(bron: Huidarts.com)

Welke anti-zonnebrand moet ik gebruiken?

Het beste zonnebrandmiddel is een middel dat:

  1. Bescherming biedt tegen zowel UVA als UVB stralen (breedspectrum middel)
  2. Een voldoende hoge beschermingsfactor heeft (minimaal SPF 30)
  3. Een UV-filter bevat die én goed genoeg werkt én veilig is voor jouw gezondheid
  4. Een basis heeft die lang genoeg op jouw huid blijft zitten
  5. Vrij is van allergenen zoals parfum, conserveringsmiddelen en vrij is van nano-deeltjes

Voor mij persoonlijk is een zonbescherming met natuurlijke ingrediënten heel belangrijk. Ook is het belangrijk dat er geen microplastics in de zonbescherming verwerkt zit, zodat het voor de zee en haar bewoners ook ok is.

De uiteindelijke bereikte graad van bescherming op de huid, dus de beschermingsfactor, wordt bepaald door 4 factoren:

    1. Het huidtype
    2. De gekozen zonbeschermingsfactor  (SPF)
    3. De zonkracht
    4. De wijze van aanbrengen van het zonnebrandmiddel

Handig is dus om te weten welk huidtype je hebt. Er zijn 6 verschillende huidtypen aangeduid in de literatuur. Ik wil hier echter een kanttekening plaatsen. Helaas is in de literatuur geen rekening gehouden met de verschillende kleurschakeringen die wij mensen op de wereld hebben. Het kan zijn, dat jij een mix bent van verschillende huidtypen en je daardoor niet in 1 categorie te plaatsen bent. Kies dan altijd het laagste cijfer, zodat je de beste zonbescherming krijgt. Zelfs mensen met huidtype 4, 5 of 6, lopen, omdat zij bijvoorbeeld ook Europees bloed hebben, de kans op zonnebrand op. Onderstaand is dus slechts een indicatie. In mijn praktijk kun je dus altijd verwachten dat er vragen gesteld worden tijdens de intake over jouw achtergrond, jouw roots. Alleen dan kan ik je het beste advies geven voor jouw huidaandoening.

  • Huidtype 1: verbrandt altijd, wordt niet bruin;
  • Huidtype 2: verbrandt meestal, wordt een beetje bruin;
  • Huidtype 3: verbrandt zelden, wordt goed bruin;
  • Huidtype 4: verbrandt bijna nooit, wordt goed bruin (Mediterrane type);
  • Huidtype 5: verbrandt bijna nooit, wordt diepbruin (Aziatische en Hindoestaanse type);
  • Huidtype 6: verbrandt nooit, is donkerbruin of zwart van kleur (negroïde type).

(bron: Huidarts.com)

Welke anti-zonnebrand moet ik gebruiken?

Bij ons in huis hebben we te maken met huidtype 1, 3 en 4. De anti-zonnebrand producten van Omuci’s zijn mijn favoriet op dit moment. Nothing to Hide Sunscreen zegt ‘t eigenlijk al. Er zitten geen ingrediënten in die slecht zijn voor jouw huid. Het zijn producten met natuurlijke ingrediënten, milieu- en rif- vriendelijk. Daarnaast zijn ze vegan en niet getest op dieren. Het smeert heerlijk, laat geen witte waas achter en geeft wél de juiste bescherming tegen de zon. UVA + UVB-bescherming en de tube kan gewoon in je handtas!
Ook voor de meest gevoelige huid, mijn jongste heeft aanleg voor eczeem, perfect! Zonnebrandcrème die gemakkelijk in de huid smeert. Het is niet plakkerig en bevat geen zink of nano-actieve ingrediënten. Alcoholvrij, geen parabenen, geen petroleumproducten. Niet comedogeen (verstopt de poriën niet). Je kunt Omuci’s in de Wellness Praktijk kopen vanaf € 12,25 per tube van 100ml.
Gemaakt in de EU.

 

Zonkracht

De tijd die men kan doorbrengen in de zon zonder te verbranden is   ook sterk afhankelijk van de zonkracht. De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt. De zonkracht (UV-index) kan in Nederland variëren van 0 tot 10, in landen dichter bij de evenaar en in de bergen kan de zonkracht een waarde van 15 of hoger halen. Bij een lage zonkracht (0-4) verbrandt de huid minder snel dan bij een hoge zonkracht (7-10 en hoger). De zonkracht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag. De zonkracht hangt ook af van de hoeveelheid bewolking. Warmte heeft geen invloed: op een koele zonnige dag kan de zonkracht even sterk of sterker zijn dan op een warme dag. Wel is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de atmosfeer en van de hoeveelheid ozon.

Om een zonkracht om te rekenen in het aantal minuten in de zon voordat een ongewende huid gaat verbranden kan de volgende tabel gebruikt worden:

Huidtype 1 : 67 minuten / zonkracht
Huidtype 2 : 100 minuten / zonkracht
Huidtype 3 : 200 minuten / zonkracht
Huidtype 4: 300 minuten / zonkracht

Rekenvoorbeeld: Bij zonkracht 4 en huidtype 2 begint de huid te verbranden na 25 minuten in de zon (100 minuten / 4 = 25 minuten). Met een factor 20 zonnebrandcrème, kan dezelfde persoon 20 X 25 = 500 minuten (ruim 8 uur) in de zon blijven zonder te verbranden. Voorwaarde is dat de crème overal wordt aangebracht, in een voldoende dikke laag (bij product testen wordt 2 mg/cm² aangebracht), en dat na zwemmen en sporten opnieuw wordt ingesmeerd. Zweet en water verdunt namelijk het middel waardoor de beschermingsgraad vermindert. Sommige crèmes claimen ‘waterproof’ te zijn, maar het is toch verstandiger om regelmatig bij te smeren.

Je kunt de dagelijkse zonkracht vinden op verschillende weer websites. De getallen gelden bij onbewolkte hemel, en bij gebroken bewolking. Bij een gesloten wolkendek is de zonkracht ongeveer de helft. De zonkracht getallen gelden op zeeniveau. Als er geen sneeuw ligt neemt de zonkracht met ongeveer 5% per kilometer hoogte toe. Als er sneeuw ligt in de bergen kan de zonkracht tot tweemaal zo sterk zijn dan aangegeven. Op een besneeuwde ondergrond reflecteert ook licht van onderen op het gezicht en verbranden kin en neus eerder. In de kou is de huid ook gevoeliger voor de zon dan als het warm is.

(bron: Huidarts.com)

SPF 50 of 30? Welke beschermt beter?
Tagged on: